De tien geboden voor gezonde hersenen



  1. Een leven lang leren zorgt ervoor dat er in de hersenen voortdurend nieuwe routes worden aangelegd, zo blijft je bovenkamer in goed conditie.

  2. Musiceren: wie jong een instrument leert bespelen krijgt daar meer en stevigere hersenen van.

  3. Vrienden, hechte vriendschappen en gezonde relaties zijn goed voor je gezondheid want het levert minder stress op en dat is weer goed voor je hersenen.

  4. Sociale status en aanzien zijn belangrijke componenten voor een gezond leven, zorgt vaak voor betere voeding, zorg en opleiding.

  5. Bewegen is gezond is natuurlijk een bekend feit maar het zorgt ook voor groei van de hippocampus.

  6. Slapen, wij slapen 27 jaar van ons leven, slaap is nodig voor het herstel van onze hersenen, slaaptekort geeft stress en dat is slecht voor de vorming van nieuwe hersencellen. Slaap is ook goed voor het geheugen en het oplossen van problemen.

  7. Stress is ongezond, langdurige stress tast de hersenen aan en zorgt ervoor dat de hippocampus slecht functioneert, het kan ook de voorste hersenen aantasten en dat is waar de beslissingen worden genomen.

  8. Geen alcohol, alcohol remt de aanmaak van nieuwe hersencellen en beschadigt bestaande hersencellen, zowel bij pubers als bij volwassenen.

  9. Spelen, ouders zullen er niet blij mee zijn maar videogames zijn goed voor de cognitieve prestaties van hun kinderen. Ze leren verschillende signalen tegelijk te volgen en hierdoor verbetert hun concentratievermogen, er is geen bewijs dat de spelletjes leiden tot agressieve gedachten of gewelddadig gedrag.

  10. Je ouders, het tiende en laatste gebod kunnen wij helaas niet veel aan doen, het illustreert alleen dat vooral onze ouders de vorm, de grootte en flexibiliteit van onze hersenen en dus ons IQ bepalen

 

Ontleent aan het boek van René Kahn met de titel “De tien geboden voor het brein”